Początek: 19:00
Lokalizacja: Centrum św. Jana - ul. Świętojańska 50, Gdańsk
Udogodnienia: pętla indukcyjna
Bilety 15 zł: online (evenea.pl) / w kasie, pół godziny przed koncertem
Rozgośćcie się w najbardziej spektakularnej sali kinowej Trójmiasta, skąd wyruszymy w rejs przez nadbałtycką kinematografię.
„Opętanie”, reż. Andrzej Żuławski, 1981, 124 min.
Prelegent: Paweł Biliński
• „Opętanie” pozostaje jednym z najbardziej potężnych i przytłaczająco intensywnych kinowych doświadczeń, jakie prawdopodobnie przeżyjesz w swoim życiu.
Peter Sobczynski, rogerebert.com
• “Sprawa Kramerów” dla filmowych ekstremistów.
David Fear, “Rolling Stone”
O filmie:
Berlin Zachodni w okresie zimnej wojny. Mark i Anna przechodzą małżeński kryzys spowodowany długotrwałą nieobecnością mężczyzny i romansem kobiety. Anna zaniedbuje ich wspólne dziecko, popadając w coraz bardziej skrajne stany emocjonalne. Mark próbuje dowiedzieć się, co jest przyczyną dziwnego zachowania żony i ratować ich związek. Sytuacja komplikuje się, kiedy poznaje Helen – do złudzenia przypominającą jego żonę.
“Opętanie ma dwa źródła – wspominał Andrzej Żuławski – Pierwsze jest związane z moim życiem osobistym. Niemal wszystko, co trafiło na ekran, wydarzyło mi się naprawdę. Zmyśleniem jest tylko szpiegowska profesja bohatera i warstwa fantastyczna. Jednak szok człowieka, który po powrocie do domu widzi koniec tego, w co naprawdę wierzył, jest wzięty moich doświadczeń. Nawet część dialogów jest przeniesiona żywcem z tego, co zapamiętałem. Drugim źródłem inspiracji były “Sceny z życia małżeńskiego” Ingmara Bergmana. To mądry, przenikliwy film. Jednak po wyjściu z kina czułem niedosyt. Zobaczyłem realia, ale zabrakło mi syntezy. Ja jestem inny, wierzę w bajki”.
Media o filmie:
Istnieje wiele filmów, które wydają się być stworzone przez szaleńców. "Opętanie" może być jedynym istniejącym filmem, który sam w sobie jest szalony: nieprzewidywalny, przerażający, a jego momenty przerażającej jasności służą jedynie podkreśleniu oszałamiającego obłędu leżącego u jego podstaw. Ekstremalny, ale niezbędny do obejrzenia.
Tom Huddlestion, „Time Out”
“Opętanie” jest o rozpadzie psychiki i duszy, o budzeniu się zła, pozornie irracjonalnego, ale groźnego, bo wywodzącego się z głębi jestestwa. W tym rozumieniu film Żuławskiego jest aktualnym, ważnym, czasowo świetnie utrafionym przyczynkiem poetyckim do obiektywnych wydarzeń współczesnych.
Aleksander Ledóchowski, „Film”
Prelekcja przed pokazem:
Paweł Biliński – doktor nauk humanistycznych w zakresie Nauk o sztuce, filmoznawca, pracownik Zakładu Filmu i Mediów na Uniwersytecie Gdańskim. Specjalizuje się w kinie współczesnym, publikował m. in. na łamach „Kwartalnika Filmowego", „Pleografu” oraz „Studiów Filmoznawczych”, stały współpracownik czasopisma „Ekrany”. Współredaktor tomu „Orson Welles: twórczość – recepcja – dziedzictwo” (2016), autor książki „Kinematograf o sobie. Autotematyzm w polskim filmie fabularnym” (2021).
Koordynator cyklu „Bałtyk Movie”: Bartosz Filip
Identyfikacja wizualna: Dominika Padoł