Nowa Muzyka w Starym Ratuszu

Cykl koncertowy Nowa Muzyka w Starym Ratuszu, realizowany przez Nadbałtyckie Centrum Kultury we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Muzyki Elektroakustycznej PSeME oraz Akademią Muzyczną w Gdańsku, to unikalne wydarzenie, którego celem jest prezentacja szeroko rozumianej muzyki elektroakustycznej, jej różnych nurtów – ze szczególnym uwzględnieniem połączenia żywego wykonawstwa z elektroniką. Został zainaugurowany 5 listopada 2015 roku i od tego czasu koncerty odbywają się cztery razy w roku, zwykle w marcu, maju, październiku i grudniu. Zapraszamy wybitnych kompozytorów, nie tylko zresztą polskich, ale także zagranicznych – sięgamy nie tylko po dzieła najnowsze, ale także mające już swoje miejsce w historii. Warto także podkreślić, że podczas naszych koncertów wielokrotnie miały miejsce prawykonania nowych kompozycji – co więcej,  szereg utworów powstało specjalnie z myślą o tym cyklu. Staramy się angażować znakomitych wykonawców, muzyków – często naszych, trójmiejskich, co pozwoliło na zaktywizowanie lokalnego środowiska i zwiększenie zainteresowania muzyką elektroakustyczną. W konsekwencji nagrano już kilka płyt z takim repertuarem, udało się także zorganizować szereg innych wydarzeń. Słowem, Nowa Muzyka w Starym Ratuszu stała się katalizatorem zmian na trójmiejskiej scenie muzycznej, sprawiając, że jeden z najbardziej fascynujących nurtów muzycznych stał się stale obecnym w naszym regionie. Bardzo ważny jest także dla nas aspekt edukacyjny, staramy się bowiem przekazać melomanom wiele interesujących informacji na temat tej muzyki, organizować wydarzenia towarzyszące, jak choćby warsztaty. Po koncercie zawsze można też porozmawiać z samymi artystami, przyjrzeć się bliżej ich warsztatowi pracy, wykorzystywanej technologii – co także jest dla wielu odbiorców ciekawe.

Odbyło się już ponad trzydzieści edycji cyklu, podczas których zaprezentowaliśmy bardzo różnorodny repertuar, pokazując ogromne bogactwo i potencjał tej muzyki. Zapraszamy kompozytorów należących do różnych generacji, zarówno tych bardzo już uznanych, jak i znajdujących się dopiero na początku drogi – chcąc dać im szansę zaprezentowania się naszej publiczności. Koncerty zawsze mają szczególną atmosferę, którą oczywiście w dużej mierze zawdzięczamy właśnie Państwu, publiczności. Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku stało się jednym z ważnych ośrodków na mapie polskiej muzyki elektroakustycznej, a nasze koncerty są znane także za granicą – i choć może zabrzmi to trochę nieskromnie – ale naprawdę doceniane, szeroko dyskutowane, co przekłada się na zainteresowanie udziałem w tych wydarzeniach. Będziemy zatem kontynuować nasze działania, a nawet poszerzać o nowe kierunki i pomysły. Mamy nadzieję, że w przyszłości uda się także szerzej udostępnić ogromną bazę nagranych utworów, czy zapisów wideo.

Muzyka elektroakustyczna nieodłącznie wiąże się z technologią, a także stale ewoluuje, reagując na postęp w tej dziedzinie. Podczas naszych koncertów większość utworów realizowanych jest z wykorzystaniem projekcji wielokanałowej, pojawiają się zarówno narzędzia tradycyjne, jak i bardzo nowoczesne, wręcz innowacyjne. Bardzo różnorodny jest repertuar, co pozwala na zapoznanie się z wieloma nurtami, estetykami. Śmiało można powiedzieć, że każdy znajdzie coś dla siebie, a przy okazji odkryje nowe rzeczy. Staramy się wsłuchiwać w głos publiczności i wiemy, że dla wielu z Państwa te koncerty były pierwszą okazją do zapoznania się z taką muzyką.

Cykl koncertowy Nowa Muzyka w Starym Ratuszu odbywa się w siedzibie Nadbałtyckiego Centrum Kultury, Ratuszu Staromiejskim, przy ulicy Korzennej 33/35 w Gdańsku

Podczas dotychczasowych edycji cyklu można było usłyszeć utwory wielu kompozytorów, takich jak (wymienionych tu w kolejności alfabetycznej): Michael van der Aa, Daniel Almada, Talia Amar, Franciszek Araszkiewicz, Michael Beil, Wojciech Błażejczyk, Bożena Boba-Dyga, Marcin Bortnowski, Ton Bruynel, Lorenzo Brusci, Joanna Bruzdowicz, Bydgoski Kolektyw Kompozytorski (Bartłomiej Chmara, Rafał Gorzycki), Marek Chołoniewski, Wiesław Cienciała, Henrik von Coler, Marek Czerniewicz, Magdalena Długosz, Andrzej Dobrowolski, Marcin Dymiter Emiter, Christian Eloy, Luc Ferrari, Krzysztof Gawlas, Piotr Grella-Możejko, Jacek Grudzień, Aleksandra Gryka, Christos Hatzis, Hubert Howe, Anna Maria Huszcza, Manuel Rocha Iturbide, Michał Jacaszek, Michał Janocha, Piotr Jędrzejczyk, Pierre Jodlowski, Michael Lukaszuk, Krzysztof Knittel, Martyna Kosecka, Kamil Kosecki, Włodzimierz Kotoński, Steffen Krebber, Stanisław Krupowicz, Andrzej Krzanowski, Sławomir Kupczak, Larry Lake, François-Bernard Mâche, Marzena Majcher, Roderik de Man, Jessie Marino, Bohdan Mazurek, Dariusz Mazurowski, Tomasz Misiak & Marcin Olejniczak, Idin Samimi Mofakham, Paweł Mykietyn, Luigi Nono, Arne Nordheim, Giorgio Nottoli, Krzysztof Olczak, Mehmet Can Özer, Michał Pawełek, Jakub Pawlak, Piotr Peszat, Stefano Pierini, Katarzyna Podpora & Max Kohyt, Maciej Polak, Walter Prati, Michal Rataj, Steve Reich, Doina Rotaru, Nima A. Rowshan, Eugeniusz Rudnik, Marcin Rupociński, Arshia Samsaminia, Francois Sarhan, Bogusław Schaeffer, Pierre Schaeffer, Andrii Sichkovskyi & Dmytro Kurovskyi, Edward Sielicki, Elżbieta Sikora, Tomasz Sikorski, Ipke Starke, Lisa Streich, Agnieszka Stulgińska, Łukasz Szałankiewicz, Paweł Szymański, Todor Todoroff, Krzysztof Topolski Arszyn, Oskar Tomala, Ewa Trębacz, Jack Vees, Marcin Wierzbicki, Emmett Williams, Sławomir Wojciechowski, Krzysztof Wołek, Anna Zawadzka-Gołosz, Anna Zielińska, Lidia Zielińska, czy Kacper Ziemianin.

Warto także wymienić wykonawców, których pojawiło się na naszych koncertach naprawdę wielu, jak choćby wymienieni: Krzysztof Bobrzecki – głos, Michalina Czajka – skrzypce, Przemysław Czekaj – skrzypce, Jan Dzierżanowski – kontrabas, Eva Giolo – projekcja wideo, Krzysztof Gordon – głos, Jakub Grzelachowski – wiolonczela, Palina Horbach – wiolonczela, Adam Janicki – wiolonczela, Rafał Jędrzejewski – flet, Tomasz Jocz – fortepian, Weronika Kalupa – saksofon altowy, Krzysztof Komendarek-Tymendorf – altówka, Zofia Kotlicka – sopran, Marcin Kozioł – gitara, Zuzanna Kuklińska – skrzypce, Paweł Kukliński – skrzypce, Weronika Kulczycka – skrzypce, Maciej Lange – talerze perkusyjne, Jan Lewandowski – wiolonczela, Emilia Maciak – klarnet, Antoni Michnik – talkbox, performance, Alina Mleczko – saksofon, NeoQuartet: Karolina Piątkowska-Nowicka – 1 skrzypce, Paweł Kapica – 2 skrzypce, Michał Markiewicz – altówka, Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, Paweł Nowicki – perkusja, Piotr Nowicki – fortepian, Wiesław Ochwat – akordeon, Barbara Okoń-Makowska – realizacja elektroakustyczna, Aleksandra Panasik – obój, Mariusz Pędziałek – obój, Anna Prusińska – altówka, Alina Ratkowska – klawesyn, Małgorzata Rocławska – sopran, Elżbieta Rosińska – akordeon, Mikołaj Sarad – saksofon sopranowy, Monika Sendrowska – sopran, Anna Sikorzak-Olek – harfa, Igor Torbicki – fortepian, syntezator, Gianni Trovalusci – flet, Sigrid Vandenboagaerde – wiolonczela, Małgorzata Walentynowicz – fortepian, instrumenty klawiszowe, Albert Woelke – akordeon, Andrzej Wojciechowski – wizualizacje, Andrzej Wojciechowski (zbieżność personaliów dwóch różnych osób) – klarnet, Alicja Wołyńczyk – saksofon, Yun Yang – flet, Paweł Zagańczyk – akordeon, Szymon Zawodny – saksofon, czy też Zhang Hao – akordeon.

 

Dwa spośród koncertów są w całości dostępne w serwisie YouTube: