Sopocki Sfinks po raz pierwszy gościł w kościele św. Jana w grudniu 2005 roku, przy okazji wystawy Tabula Inna Rasa, przeniesionej z kilońskiego gmachu Parlamentu Szlezwiku Holsztyna. W mrozie murów kościoła, na piachu i gruzowisku jedenej z bocznych naw rozpaliliśmy ognisko, na którym smażyliśmy ruskie – nie mylić z dzielnymi sołdatami, którzy bombami i miotaczami ognia wyzwalali miasto ze stojących budynków w czasie II światowej. Smażone ruskie popijaliśmy wiśniówką, która czyniła naszą krew niezamrażalną. (Piękna wystawa trafiła do obszernego trójmiejskiego działu Kamień w wodę).
Spektakl Świątynia sztuk wszelkich jest próbą opowiedzenia w sposób plastyczny i wrażeniowy niezwykle złożonej historii miejsca, które gmina Ewangelicko-Augsburska przekazała Państwu Polskiemu z przeznaczeniem na muzeum, które odbudowywane jest z pieniędzy europejskich przeznaczonych na kulturę, które nigeryjski dyrektor, sam artysta, a nasz przyjaciel, podzielił na części sacrum i profanum i w którym jeden z największych intelektualistów i znawców sztuki polskiego Kościoła Katolickiego odprawia coniedzielne msze, udziela ślubów i chrztów.
Muzyką Piotra Pawlaka, kostiumami Ali Grucy, świetnymi tancerzami dawnego Teatru Ekspresji i pięknymi tancerkami z Dziemaszkiewiczowego Patrz Mi Na Usta, z wirtualną scenografią skomponowaną na podstawie opracowań konserwatorskich, filmów i zdjęć dokumentalnych, oraz wspaniałej kreacji własnej grupy malarzy, architektów, filmowców i wizualizatorów, głosami, które dzięki Małgosi Żerwe nagrali berlińscy radiowcy, oraz wokalem Anny Patrini, nie zwracając uwagi na rozdział sacrum od profanum, przez circa 50 minut postaramy się czarować przestrzennym dźwiękiem i obrazem w 3D. Na jeden z 3 niepowtarzalnych spektakli w imieniu Nadbałtyckiego Centrum Kultury oraz Fundacji SFINKS zaprasza autor scenariusza i reżyser Robert Florczak.
Przedstawione zostaną trzy unikatowe i niepowtarzalne spektakle:
24 sierpnia, godz. 21.00
25 sierpnia, godz. 22.30
BILETY: 15 zł
Reżyseria, scenariusz i scenografia - Robert Florczak
Kostiumy – Alicja Gruca
Choreografia – Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz
Muzyka i gitara na żywo - Piotr Pawlak
Wokal - Anna Patrini
Techniki filmowe i animacje – Kuba Makowski
Opracowanie graficzne ołtarza – Wiesław Synakiewicz
Twarze i Totemy – Ewa Juszkiewicz, Katarzyna Łygońska
Video mapping i animacje 3D – SVOBODA team
Światło - Sławomir Ingielewicz
Dźwięk - Marcin Raatz
Koordynacja i archiwalia – Radosław Cetner
Koordynacja produkcji NCK – Katarzyna Banucha
Tancerze i aktorzy:
Anna Steller
Urszula Zerek
Julia Mach
Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz
Krzysztof Baliński
Krzysztof Czerny
Michał Ciećka
Andrzej Chorab
Filip Szatarski
oraz
Weronika Górska, Luiza Rzepińska, Klementyna Florczak, Kacper Ołowski, Piotr Jankowski...
W spektaklu wykorzystano malarstwo Józefa Czerniawskiego oraz Henryka Cześnika oraz fragmenty materiałów Maćka Szupicy ze spektaklu Makbet Remix.
Podziękowania:
Marszałek Woj. Pom. Mieczysław Struk, Ks. Krzysztof Niedałtowski, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Gdański Teatr Szekspirowski, Maciej Szupica oraz Larry Okey Ugwu.