zdjęcie ręki trzymającej lupę
24/09/2021

Tytuł: Lekcje muzealne dla szkół i grup zorganizowanych

Propozycja lekcji muzealnych w Nadbałtyckim Centrum Kultury październik - listopad

Miejsce lekcji: Ratusz Staromiejski i Centrum św. Jana

Terminy: Ratusz Staromiejski - 10.10, 29.10, 31.10, 5.11, 12.11, 14.11, 26.11, 28.11 / rozpoczęcie zajęć: godz. 10:00 lub 12:00;

Centrum św. Jana - wtorki i czwartki (ustalane indywidualnie) / rozpoczęcie zajęć: godz. 10:00 lub 12:00;

Wstęp: 150 zł/grupa

➡ płatne przelewem do 5 dni przed terminem lekcji na konto PKO BP 54 1440 1101 0000 0000 1110 7303. W tytule przelewu proszę napisać "Warsztaty" i podać termin warsztatów (np.: Warsztaty- 15.05.2022)

➡ rezerwacja terminu mailowo: Agnieszka Drygiel agnieszka.drygiel@nck.org.pl lub telefonicznie pod numerem 518 833 907

Czas trwania zajęć: max. 90 minut

Limit osób: grupa max. 30 osób

 

Tematy lekcji:

W Ratuszu Staromiejskim :

„Kto zerka z kafelka”, kl. I-III szkoły podstawowej

Jakie funkcje pełnił Ratusz Staromiejski na przestrzeni wieków, a jakie pełni dziś? I jakim sposobem znalazło się w nim tak wiele różnorodnych dzieł sztuki? Czym są „delfty”, skąd się wzięły i po co w dawnych czasach pokrywano całe ściany pomieszczeń ręcznie malowanymi flizami? Czy można odszukać dwa takie same kafelki? I skąd tu te wszystkie ślimaki?

Dzięki warsztatowej formie zajęć, opartej na bezpośrednim kontakcie z zabytkami, uczniowie poćwiczą spostrzegawczość i umiejętności pracy w grupie, poznają charakterystyczny dla nowożytnego Gdańska, zaczerpnięty z Niderlandów motyw dekoracyjny, wraz z typowymi dla niego przedstawieniami i funkcją.

Ponadto poszerzą słownictwo o nowe pojęcia (m.in. portal, kafel - „delft”, fliz, plafon, arkada), zdobędą podstawowe informacje o ratuszu jako miejscu użyteczności publicznej i poczynią pierwsze kroki w sporządzaniu słownego opisu dzieła sztuki z użyciem elementarnych terminów dlań właściwych. Na zakończenie zajęć podejmą się własnej pracy plastycznej w atrakcyjnej formie dekorując własne kafelki, które później zabiorą ze sobą do domów. 

W Centrum św. Jana
„Ułóż ołtarz”, kl. IV-VI szkoły podstawowej
Jak wniesiono tu ten wielki kamienny blok? Jakie sceny biblijne zostały na nim przedstawione, kim są ci wszyscy ludzie i co wspólnego ma z nimi pelikan karmiący młode? Na te i inne pytania będzie można uzyskać odpowiedź podczas lekcji muzealnej poświęconej najsłynniejszemu zabytkowi kościoła św. Jana – ołtarzowi głównemu. Dzięki wyjątkowej formie zajęć – układaniu puzzli ze zdjęciem ołtarza, uczniowie będą mieli szansę dokładnie przyjrzeć się tym elementom 12-metrowego ołtarza, które na co dzień są niewidoczne z dołu. Ponadto spróbują swoich sił jako konserwatorzy zabytków próbując w odpowiedni sposób poskładać „rozsypany zabytek”. Sam ołtarz natomiast posłuży za ilustrację biblijnej historii Jana Chrzciciela.


„Na tropie zabytków”, kl. IV-VIII szkoły podstawowej
Dzięki metodzie pracy opartej na koncepcji „poszukiwania skarbów” uczniowie, rozwiązując zagadki z karty zadań, zapoznają się z zabytkowym wyposażeniem kościoła św. Jana oraz z wybranymi historiami biblijnymi wędrując od obiektu do obiektu. Poznają pojęcia związane z historią sztuki i architektury (m.in. empora, epitafium, stalla, transept) oraz z współczesną koncepcją adaptacji zabytkowego wnętrza kościoła św. Jana łączącą funkcje sakralne z salą koncertowo-wystawienniczą. Ze względu na formę lekcji, wymagającą od uczestników pozostawania w ciągłym ruchu, zajęcia mogą odbywać się również w miesiącach zimowych.


„Kościół jako warsztat konserwatora zabytków”, kl. VII-VIII szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe
Czym zajmuje się konserwator zabytków i jaka jest specyfika jego pracy? Po co właściwie ochraniać zabytki i w jaki sposób to robić?
Zajęcia mają za zadanie zapoznać uczestników z kościołem św. Jana oraz najważniejszym fragmentem jego historycznego wyposażenia – ołtarzem głównym, a także ze współczesną adaptacją zabytku na cele kulturalne. Uczestnicy poznają sylwetkę Abrahama van den Block i legendę o św. Janie Chrzcicielu. Dzięki wyjątkowej formie zajęć – układaniu puzzli ze zdjęciem ołtarza uczniowie będą mieli szasnę dokładnie przejrzeć się szczegółom zabytku na co dzień nie widocznym z dołu. Zapoznają się również z dokumentacją archiwalną przedstawiająca stan zachowania ołtarza na przestrzeni lat, a także zyskają umiejętność opisu dzieła sztuki wraz z podstawową terminologią. Poznają pojęcia z zakresu renowacji zabytku i będą mieli możliwość zmierzenia się z problemami konserwatorskimi na przykładzie ołtarza.
Dodatkowym celem zajęć jest uświadomienie młodzieży potrzeby ochrony zabytków i potencjalne zainteresowanie młodzieży ścieżką kariery związaną z konserwacją i ochroną dziedzictwa kulturowego.